niedziela, 11 sierpnia 2013

Jak działa karta kredytowa? Kiedy nie zapłacimy odesetek?


Karta kredytowa. Jak działa? 
Wydaje się to oczywiste i potocznie rozumiane jest tak: kupujesz coś podając kartę kredytową sprzedawcy, za zakupy pieniądze przelewa bank, a Tobie z konta znika ta kwota dopiero po około 50 dniach. Czy to prawda? Nie do końca.

Najważniejsza wiedza dla Ciebie to świadomość czym jest okres bezodsetkowy. 

Dziś pokażę jak nie płacić odsetek od transakcji kartą kredytową.

Najprostsza definicja okresu bezodsetkowego= jest to czas, w którym możemy korzystać z nieoprocentowanego kredytu na karcie. Na okres ten składa się okres rozliczeniowy (zwykle 30 dni) i tzw. „grace period”, przeważnie 24 dni, który biegnie od daty upływu okresu rozliczeniowego (data wystawienia wyciągu) do terminu (wskazanego na wyciągu) obowiązkowej spłaty naszego zadłużenia.

Zilustrowałam to tak:


Okres bezodsetkowy obowiązuje nas, gdy spłacimy całe(!) zadłużenie w terminie wyznaczonym nam przez bank, czyli kwota ma być w wyznaczonym dniu już zaksięgowana w banku w którym masz kartę.

UWAGA: Jeżeli więc nie spłacisz 100% zadłużenia to bank naliczy odsetki także za ten okres, który uważaliśmy za wolny od tego rodzaju zobowiązania! 
UWAGA: Pamiętajmy o tym, że okres bezodsetkowy jest liczony zawsze od dnia rozpoczęcia cyklu rozliczeniowego, a nie od dnia dokonania poszczególnych transakcji. Jeżeli np zrobisz zakupy w 30tym dniu okresu rozliczeniowego to faktyczny okres bezodsetkowy trwa 24dni, jeżeli w 10 dniu to 34, w 1 to 54 itd.
Zwykle bowiem czas na spłatę w umowie to 24 dni (bywa do 28dni).
UWAGA: W umowie zawartej z pracownikiem banku przeważnie nie mówi się o transakcjach dokonanych za pośrednictwem karty kredytowej, tylko o transakcjach bezgotówkowych!!!
O co chodzi? Jeśli wypłacisz kasę z bankomatu to nie ma żadnego okresu bezodsetkowego. Niestety w większości przypadków od przelewów odsetki liczone są od razu!  
Przelewy w 99% przypadków nie są zaliczane do transakcji bezgotówkowych.  Do tego dochodzi jeszcze opłata prowizyjna dodatkowe 3% (przeważnie i to nie mniej jak 7pln) 

UWAGA:  Bank ma priorytety w spłacie. Jeśli nie masz środków na 100% spłaty bank bierze pieniądze w następującej kolejności, bez względu na kolejność zakupów, wypłat itd:
1. opłaty, prowizje i odsetki
2. spłata transakcji bezgotówkowych
3. spłata wypłat gotówkowych i przelewów

Mam nadzieję, że przybliżyłam temat dla początkujących. Ciąg dalszy o kartach kredytowych nastąpi. 

A teraz mam ochotę na lody. I to za gotówkę;)



Pin It

5 komentarzy:

  1. Kartę kredytową wprowadziłam do mojego życia na drugim roku studiów i bardzo szybko zrozumiałam o co chodzi :)

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja zawsze byłam ciekawa, jak to działa :-) Do tej pory nie mam karty kredytowej i póki co nie jest mi potrzebna, ale kto wie? Dzięki za informacje :-) Bardzo przydatne :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. miałam kartę kredytową i nigdy więcej. Trzeba uważać , bo spłata była mała ale wszystkie koszty okoliczne duże - ubezpieczenie, obsługa konta i co tam bank sobie wymyślił

    OdpowiedzUsuń
  4. ja nie mam karty kredytowej to jest dla mnie bezpieczniejsze;p

    OdpowiedzUsuń
  5. Cieszę się , że jej nie mam, ale dzięki za uświadomienie.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...